Radiolandschap in de UK afl1

StuStudio RadioOneDeze week was ik in Londen op werkbezoek bij een aantal grote publieke en commerciële radiostations in Groot Brittanie

Om eens een helder beeld te krijgen van de manier waarop onze radiocollega's in het Verenigd Koninkrijk werken ben ik 3 dagen naar Londen geweest om er zelf polshoogte te nemen. Ik was er samen met Philipjan de Winter, station manager van ons eigen talentenstation Crush Radio. Ik had daartoe afspraken gemaakt met de zenders zelf. Allereerst waren we te gast bij de BBC. De grootste publieke omroep van Europa. We kregen een rondleiding door de studio's van Radio1, 1Extra, 6Music en Radio 2. Met een dagelijks bereik van bijna 11 miljoen luisteraars is Radio 2 de best beluisterde zender in het land. Zijn het bij Radio 2 oude studio's zonder multimedia, waren het moderne studio's bij de jongerenstations 1 en 1 Extra. Zeer degelijk en met heel veel camera's en ruimte voor live-bands in de LiveLounge. De radiomanager ter plekke vertelde dat ze met Duitse programmasoftware werken. Ze zijn sinds een aantal jaar gestopt met de software van het Franse Dalet omdat dit bedrijf stilstond in innovatie. Herkenbaar want ook in NL stappen steeds meer stations over naar andere software. Toegegeven, de radiostudio's van de BBC zijn niet echt sfeervol, meer functioneel en bijna industrieel te noemen. Wat wel opviel is hoe goed ze daar weten waar hun jonge luisteraars vandaan komen en hoe ze die kunnen bereiken. Bij Radio 2 daarentegen doen ze volgens eigen zeggen (nog) niets met visual radio omdat hun gemiddelde luisteraar 50 jr is, tja. Maar dat zal in de toekomst echt veranderen, jongeren groeien nu op met multimedia en social media.

Fantastisch vond ik het om te zien dat ze in het Broadcast House alle nieuwsredacties op 1 mega werkvloer hebben samengebracht. Radio, TV en Online zitten daar gebroederlijk bij elkaar. Zeer effectief en anders dan bijvoorbeeld in Nederland, waar we verschillende omroepgebouwen hebben met eigen redacties. De BBC is een instituut en dat merk je en proef je als je er rondloopt maar er is toch echt een groot verschil met bijvoorbeeld het commerciele netwerk van Global Radio, ook gevestigd in Londen. Daarover meer in afl 2. Door: Pierre Papa

Comments are closed.