Begeleiding talenten kan nog zoveel beter bij de radio

Heb in de afgelopen 13 jaar talentcoaching  eigenlijk nog nooit de moeite genomen om eens te openbaren wat mijn bevindingen zijn. Had ook eerlijk gezegd niet de behoefte om dat te doen, temeer ik daar te druk voor ben en omdat ik het te makkelijk vind om als een soort columnist kort door de bocht stellige meningen te geven. Maar waarom ik nu wel mijn visie naar buiten wil brengen is omdat ik merk dat er slordig omgesprongen wordt met jonge talenten. Regelmatig vragen jonge radiotalenten mij om advies omdat ze gouden bergen zijn beloofd door hun begeleider (s) omdat er een begeleidingstraject zou worden ingezet om hem/haar naar een hoger plan te trekken bij een radiostation. Nou ben ik niet naïef en weet ik dat het ook vaak kan liggen aan de mentaliteit van zo'n talent zelf maar daar weet ik inmiddels wel doorheen te prikken. Nee het gaat mij om valse beloftes die om welke reden dan ook niet kunnen worden waargemaakt. Vooral bij de publieke omroep gebeuren deze zaken regelmatig. Omroepen die een eigen talent naar voren schuiven en waarvoor een ander uit de opleiding moet wijken. Dan zit iemand nog maar 2 maanden in zo'n traject en dan zegt een talentcoach: " ik ben zelf ook pissig en baal hier echt van". In het beste geval gaat zo'n begeleider dan lobbyen bij een andere omroep of zelfs bij de commerciële concurrentie. Op de langere termijn zal moeten blijken of de keuze van de betreffende publieke omroep succesvol blijkt maar waar het mij hier omgaat is dat je iemand mentaal knakt. De weg naar een succesvolle radiocarrière is al geen makkelijke maar op deze manier sla je iemand al heel vroeg knock-out. Daar komt sinds kort nog eens bij dat er bij de publieke radio inmiddels al 3 verschillende opleidingstrajecten zijn, te weten: KRO/NCRV Radioschool, BNN/VARA University en de NPO Campus

logo-academy-2016 radioschool logo rood smal NPO-Campus-e1454270153548 538_Partnerplayer_600x374_Hitzone q-college logo def_1

Iedere opleiding organiseert daarbij ook jaarlijks een eigen talentendag om talenten te werven. Volstrekt belachelijk omdat je nooit alle talenten een betaalde plek kunt bieden. Het lijkt inmiddels wel of de publieke radio een patent heeft op talent en dat je als jonge hond alleen maar daar moet zijn om ver te komen. Wat dat betreft is een eigen opleidingstraject zoals bij Q-Music een goed alternatief en ook bij Nu Talent van Radio538 is een mogelijkheid om door te stromen naar een betaalde radiobaan. Het nadeel hiervan is dat er vaak alleen op dj's wordt gescout en niet of nauwelijks op producers/ social mediaredacteurs en multimediatalent. Wat zou er dan beter kunnen? Commerciële radio is volwassen geworden, trekt in z'n geheel inmiddels veel meer luisteraars dan de publieke radio en zou dus nog meer moeten investeren in eigen talent. De tijd dat je bij de publieke omroep moet ' shoppen' voor fris radiotalent zou voorbij moeten zijn. Je zou als commerciële partij niet afhankelijk moeten zijn van een publieke talentschool/ campus of university. Op de lange termijn bespaar je als radiobedrijf ook enorme transfersommen voor airpersonalities, bedrijfsmatig veel effectiever. Ook ben ik van mening dat de publieke radio zich veel meer moet gaan richten op een ' eigen koers’. Waarom dezelfde muziek draaien en hetzelfde amusement willen uitzenden als ze bij de commerciëlen al succesvol doen? Ik coach zowel bij publieke als commerciële radio en weet uit eigen ervaring dat er bij de publieke radio ook creatieve radiomakers zijn die niets liever willen dan radio maken voor een andere doelgroep waar ruimte is voor andere muziek, inhoudelijke content en voor bijvoorbeeld langere journalistieke gesprekken of radiodocu's. En wat betreft de begeleiding van talenten bij de publieke omroep, maak er 1 opleiding van en niet 3 en neem qua opzet een voorbeeld aan de voormalige BNN University, bracht veel multimediatalent voort bij de publieke omroep.

Pierre Papa

Comments are closed.