Dankzij Serious Request is muziekradio op hoger level

Precies 10 jaar geleden begon de allereerste editie van Serious Request, beter bekend als Het Glazen Huis. Na het vertrek van grote namen als Ruud de Wild en Rob Stenders had 3FM een boost nodig en bedacht een aantal jocks en producers een nieuw event voor de kerstperiode. Publieke radiobroer Radio2 was inmiddels al 4 jaar marktleider tussen kerst en oud en nieuw met de zeer succesvolle Top2000 en 3FM-zenderbaas Florent Luyckx snapte vanuit zijn achtergrond in de platenbranche als geen ander dat je zoiets breed moest neerzetten en er marketing bij moet verzinnen. Het doel heiligde letterlijk de middelen, gaf hij toe in een radioprogramma over radio dat ik destijds voor V-Radio, The Talentstation presenteerde. Ik vroeg hem of het evenement een blijvertje zou worden. Florent zei dat dit inderdaad de bedoeling was, letterlijk zei hij:" we moeten alleen nog een nieuw goed doel hebben, maar dat verzinnen we nog wel". Maar alle respect voor een ieder die dit evenement heeft groot gemaakt, mede door Serious Request is het medium radio populairder dan ooit. 

Ook is de radio vernieuwd, multimediaal uitzenden is tegenwoordig een must bij evenementen. Ook is er nieuwe werkgelegenheid gecreëerd, camjo-medewerkers voor het live filmen tijdens radioshows, technici voor het streamen, social media-redacteurs enz. Ook is visual radio dankzij de hilarische playback-act van dj Gerard Ekdom razend populair geworden bij jonge luisteraars. Maar wat ik als radiocoach bijzonder vind is dat er nieuwe luisteraars zijn bijgekomen, jonge mensen die vroeger niet zo veel hadden met ons mooie medium. Dat is winst en betekent dat we de radiogrenzen hebben zien opengaan. Een fout die je daarbij als radiomaker niet moet maken is dat je alleen nog met de camera bezig bent en je luisteraar in de auto vergeet. Want als je geen beeld hebt is radio nog altijd illusie, je zult dus wel moeten blijven beschrijven en duiden wat er precies gebeurt in de studio of daarbuiten. Wat ik ook heb zien ontstaan in de afgelopen 10 jaar is dat jongens en meisjes vanaf een jaar of 10 worden betoverd door de invloed van de dj's in het glazen huis. Het is vergelijkbaar met de populariteit van dj's als Adam Curry, Jeroen van Inkel, en Erik de Zwart in de jaren ' 80, die dankzij Countdown op tv het gezicht werden van een jonge generatie. Maar radiomaken in het Glazen huis heeft radio en tv dichter bij elkaar gebracht en het radiovak breder gemaakt. 

Radio is weer hot bij een jonge doelgroep. Wat ik ook mooi vind is dat Radio538 inmiddels visual radio op een hoger level aan het brengen is. Kijk maar eens op de webstream van dit station, videoclips worden gesynchroniseerd met de radio en jingles zijn ook visueel en mooi vormgegeven in beeld gebracht. En vakmatig is dit zeer simpel geconstrueerd want de jocks hoeven alleen maar hun schuiven op de mengtafel open te zetten, want beeld en geluid zijn met elkaar automatisch verbonden. Natuurlijk moeten de planners wel vooraf alle content , vormgeving en muziekvideo's invoeren want dat is hierbij een belangrijke radiotaak geworden. Mooi dat het medium radio zich blijft vernieuwen, we lopen daarin echt voor op de rest van de wereld, ik ben zelf ook een ' watcher' van radio in het buitenland maar zoals wij dat nu in Nederland doen, ik zie het nergens nog zo goed als hier. Ik wens je fijne feestdagen en veel radioplezier de komende tijd, op naar een fris, boeiend en succesvol nieuw radiojaar.

Pierre 

Comments are closed.